01 April, 2011

MENDENGARKAN CERITA MEREKA, MEMBUATKAN SAYA BERFIKIR DAN MEMUHASABAH DIRI

mendengarkan cerita mereka membuatkan saya rase macam berfikir dan menginsafkan diri..haaaaa...ape yang mereka ceritakan kat saya..jeng jeng jeng..hahhaha...takde la ape sangat pon yang mereka ceritakan..cuma pengalaman hidup mereka yang saya tak alami tapi membuatkan saya berfikir, bile agaknya saya nak melakukan begitu...


ramai kawan-kawan saya ni kebanyakannya adelah anak sulung, tak pon anak no2 tak pon anak no3..kirenye dorang ni dalam kategori abg n kakak la...yang ade adik-adik....bukan macam saya ni...saya ni adik pon tak de ( tapi tak tau la kalo balik umah nanti tetibe ade adik plak kan..haaaiiissshhh)...jadi saya dapat rasekan dorang sangat bertanggungjawab..sangat memberikan komitmen terhadap keluarga mereka.....saya pon ade jugak komitmen terhadap keluarga, tapi tak sehebat mereka...


ade beberapa kisah yang nak saya ceritakan..kisah ni saya kutip dari mereka...saya mahu berkongsi pula dengan anda..mungkin anda biasa lalui, tapi tidak pada saya...kerana kepelbagaian kisah mereka, membuatkan mata saya celik, membuatkan telinga saya peka, membuatkan mulut saya terkunci seribu bahasa...huuhuhuhuh..


kisah seorang kakak sulong...kalo orang kampong saya panggil kak long or along...kak long sudah tamat belajar degree...dye apply untuk sambung master..offfcoozz la dapatkan..result gempak okk....mule-mule dye nak daftar lambat sikit sebab nak keje dulu sambil kumpul duit nak bayar yuran master (tengok cik nurulhuda, orang lain nak kene kumpul duit nak bayar yuran, awk tu yuran da di bayarkan, tinggal belajar je...tu pon malas lagi..hhaaaaiiissshhh)...tapi bila lame ke lamaan, kak long telah menangguhkan hasratnya untuk sambung master...mengapekah??kerana, sorang daripada adik kak long baru habes SPM dan akan sambung belajar, seorang lagi adik kak long sedang buat degree..dan adik-adik lain juga bersekolah..emmm..tulah pengorbanan seorang kakak untuk adik-adik...


saya tak penanh pon bekorban sedemikian rupa..saya sangat kagum ngan kak long..taniah..anda adelah sumber inspirasi saya..supaya saya juga boleh buat seperti anda..


kisah ini pula, juga seorang kakak..tapi anak kedua daripada emmmm(berape beradik ye???telupa laaa..)..tapi yang pasti lebih dari 5 orang..tapi kak ngah ni adelah anak perempuan sulung dalam famili..same jugak situasinya ngan kak long tadi..cuma kak ngah ade seorang abang...tapi cabaran kak ngah lebih hebat pada say..dalam situasi keluarga yang mempunyai sedikit masalah, membuatkan kak ngah lebih tabah..ia juga menjadikan kak ngah seorang yang kuat semangat..walaupon kadang kala air matenya jatuh ke bumi...tapi kak ngah tetap maintain je..sampai pada satu tahap, kak ngah mahu berhenti belajar kerana terlalu terdesak..tapi alahamdulillah kak ngah masih meneruskan pengajiannya,,


kak ngah juga telah membuat saya menginsafi diri saya..ape yang saya telah kobankan untuk keluarga saya..mereka mengorbankan pelbagai benda,kisah hidup dan sebagainya....saya???

kisah satu lagi ni pulak, seorang adik la kepada saya..sebab umur dye lebih muda..tapi berjiwa besar..hhahaha..bukan jiwa je besar badan pon bole tahan besar..hahhahahahahah....tapi dari cerita-cerita beliau membuatkan saya malu dengan diri sendiri..saya yang dah berumur 23 tahun pon tak penah memberi ape-ape untuk mak ayah saya (dari segi kewangan laaa)..tapi kekadang bile agak kempes wallet, tepon ayah ubtuk menebalkan wallet lagi la ade..haaaiiissshh..malu dengan diri sendiri.....


ni lah kisah2 mereka yang membuatkan saya tersedar..saya perlu bermula sekarang..tak bole nak tangguh-tangguh da..tak bole jadikan alasan, "saya ni anak last"...no wayy okk cik nurulhuda....so, please.....tetibe terfikirkan sesuatu, mungkin saya tak merasai situasi begitu, sebab tu saya jadi begini, bole tak?(ALASAN jeeee sume tuu..)








(NHAM)






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...