18 July, 2011

ANDAI SUDAH TIADA KASIH DAN SAYANG



wehoooo...hari ni saya sangatlah aktif menaip di blog..(aktif la sangat, 2 je pon...)..huhuhu...kan tadi saya da bagi tau saya ade banyak cerita nak cite..hhuhuhuhu...post hari ni memang sangat ade kene mengena dengan tajuk di atas...kenapekah saya tulis tajuk tu ek????saya cukup je kasih dan sayang...kali ni saya nak bagi fakta, berdasarkan research saya sendiri...valid ke tidak jangan ditanye ye....kate pon research sendiri...so suke hati la kan..hahhahha..










ade beberape symptom yang kite bole nampak andai sudah tiada kasih dan sayang....symptom bole digunakan untuk pasangan yang bercinta or pasangan yang sudah bertunang or pasangan yang baru berkahwin or pasangan yang dah kawen laame and da ade anak...antara symptom yang telah dikenal pasti adelah :::


1. MUDAH MARAH
- haaaaaaaaaaaaaa...yang ni memang ketara okk..untuk pasangan-pasangan memang perkara ni mudah untuk dikenal pasti..ye la,mase penuh dengan kasih sayang, langsung tak penah marah..asyik gelak2 je..tapi bile kasih sayang da semakin kurang, mule la sume serba tak kena...macam contoh yang selalu orang bagi, kalo tersepak batu, bukan orang yang salah, tapi batu yang salah...batu jugak yang salah...


2. MALAS NAK CAKAP BANYAK
- yang ni pon kite bole kenal pasti, mase dok hangat berkasih sayang, banyak bebenor ceritanye..setiap kali bercakap ade je hot stoly nak cite..tapi bile dah lelame, makin kurang cakap..kalo memang pendiam takpe, ni tak, dulu mulut macam bertih jagung..skang ni da macam ade emas berlian dalam mulut tu..


3. DA TAK SANGGUP
- kalo dulu mase tengah meletop-letop berkasih sayang, belom mintak tolong, dye da tolong..baru citer masalah, da offer diri nak beri bantuan secara free lagi..bile da kurang kasih sayang ni, cakap berulang kali pon buat tak layan je..nak kene merayu dulu..tu pon nasib baik kalo dye buat...


4. DULU LAIN, SEKARANG LAIN
-ni la ayat paling fames yang orang suke gune..bile ade yang persoalkan, kenape awak da tak macam dulu??mesti jawapannye, dulu lain la, sekarang da lain..awak jangan nak samekan dulu ngan sekarang...bole pulak cam tu ek..

 



tu antara symptom-symptom yang saya dapat kenal pasti...mungkin ade banyak lagi..tapi saya tak perasan...sebenanye, sume orang kene ingat, kasih, sayang dan cinta ni ibarat pokok...ia perlu di semai dengan baik supaya benih yang ditanam boleh tumbuh dengan sihat, ia juga mestilah di siram dengan air supaya ia akan sentiasa segar, ia ju ga perlulah dibaja sekali sekala sebab ia sebagai nutrien tambahan....


jadi ingatlah wahai sume manusia, kasih, sayang dan cinta adelah anugerah ALLAH yang harus dijaga dengan sebaik mungkin...jangan menyalahgunakannya...ini sekadar renungan untuk diri saya sendiri dan untuk anda yang membaca...


















p / s :: manusia tanpa cinta seakan mati....
manusia tanpa kasih sayang,
seakan pokok tak berbaja...







(NHAM)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...