04 February, 2011

KESALAHAN EJAAN YANG BANYAK


SALAM...



emmmmm..ade orang yang membace blog saya ni kate saya banyak salah ejaan bile menulis...haaaaiiishhh...saya pon tak tau la....mungkin saya perlu masok kelas ejaan sekali lagi kot...sebab saya pon perasan jugak..setiap kali saya taip post untuk blog, saya rase macam da perfect je ejaan-ejaan tu...tp bile bace lepasa da di post, mesti ade berjuta-juta lemon kesalahan ejaan....haaaissshhh...


tapi saya rase ade kot cara nak mengelakkan kite daripada membuat kesalahan ejaan:::


1) kite taip dulu post kite tu dekat word...dekat word kan ade garis merah2 kan bile salah eja..so, bile ade garis merah tu, maknenye ade salah ejaan la kaaan...betolkan je..pe susah...


2) kalo malas nak taip kat word, kite taip siap2 post tu, pastu kite mintak tolong orang lain tolong semak..(asalkan orang tu tak menyemak je mase kite menulis)....tapi pastikan suroh orang yang betol la tolong semak...kannnn..


3) setiap kali kte menaip untuk satu-satu post tu, kite tengok kat kamus untuk setiap word yang kite tak pasti ejaan dye cam mane....cara yang ni, conferm betol punye ejaan kite..


4) kalo nal senang lagi, kite tak payah tulis entry untuk blog kite..just gunekan gambar untuk menunjukkan ape yang kite nak sampaikan...mungkin lebih senang kaannn...kalo de orang teralah tafsir gamba tu??(biar je dorang..salah sendiri la...sape sroh tak faham ape yg kte nak sampaikan..)


5) tak pon, sebelum kite publish post tu, kite bace entry tu banyak-banyak kali..bace 14 kali atau pon bace sampai pengsan 2-3 kali, pastu baru kite publish kat blog...


emm....rasenye tu je la ang kite bole lakukan untuk mengelakkan daripada membuat kesalahan ejaan...tapi
kalo de idea lain bole je bagi yee..ni untuk penambah baikkan bersama...kikikiki



sekian






(NHAM)






p/s :: tq kepada pihak yang selaloo menegur kesalahan ejaan saya...saya akan BERUSAHA (nape kene huruf besar???) untuk meningkatkan mutu ejaan saya....

2 comments:

budak taip said...

selalu buat y last tu... best~

hunalis amanim said...

kikikiki...
yg last tu wajib koott....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...